X
تبلیغات
مهندسی برق شبکه های انتقال وتوزیع - تعمیر ونگهداری روغن ترانسفورماتور قسمت دوم

 

7-3 ) تصفیه روغن ترانسفورماتور

یکی از روشهای افزایش دوام روغن در زمان بهره برداری احیاء و بازسازی روغن است .در حال حاضراحیاء و اصلاح اغلب روغنها عمل متداولی است . این عمل بر حسب شرایط بهره برداری از ترانس ها و کیفیت روغن در زمان بهرهبرداری به طور متناوب و یا بر حسب نتایج آزمایش روغن ، انجام پذیر می گردد و مهمترین نقش اثر احیاءو اصلاح روغن افزایش عمر مفید تجهیزات سیستم است .تصفیه روغن به دو صورت می باشد که هر دو شامل روش های ته نشین سازی ، فیلتراسیون ، سانتریفوژ و تصفیه مجدد می باشد .

هرگاه عمل تصفیه و احیاء روغن به صورت آبگیری و خشک کردن روغن باشد اصطلاحا    « تصفیه فیزیکی » خوانده می شود و زمانی که روغن به شرایط تشکیل لجن با افزایش میزان اکسیداسیون رسیده باشد عمل تصفیه فیزیکی به تنهایی قادر به جبران و احیاء فساد روغن نبوده لذا«تصفیه غیزیکی شیمیایی »روغن باید انجام گردد که در آن استفاده از فیلترهای فعال ( اکتیو ) مورد نظر است . دراینجا روغن در یک سیستم مستقل و متمرکز که در طی آن با استفاده از عملیات مختلف پالایش مجدد روغن شامل تصفیه با حلالها ، تصفیه با اسید سولفوریک و فیلتر های فعال می باشد ، شرایط روغن را می توان تا حد شرایط روغن نو ارتقاء داد. این روش برای مصرف کننده های بزرگ و یا کارخانه های ترانسفورماتور سازی و تعمیرات ترانسفورماتور احیای شیمیایی روغن مقرون به صرفه می باشد .

بر مبنای نتایج آزمایش های فوق الذکر اگر مشخصات تعیین شده جوابگوی مقادیر حدی استاندارد داده شده در جدول 6 نباشد می توان تصمیم به تصفیه فزیکی گرفت :

 

 

 

شکست الکتریکی یا ولتاژ شکست

40 کیلو ولت برای 2.5 میلی متر

عدد اسیدی

حداکثر 0.1 mg KOH/ g    oil   

کشش بین سطحی آب و روغن

حداقل 21* 10^-3  N/M        

ضریب تلفات عایقی در ( 90 ˚c )   

حداقل 15*10^-3        

مقدار آب

حداکثر 35 قسمت در میلیون (P.P.M)  

جدول 6 – حد مشخص روغن برای انجام تصفیه فیزیکی

 

1-7-3 ) تصفیه فیزیکی روغن : در ایران کاملا معمول و رایج است .در این تصفیه روغن به صورت پیوسته و در یک مدار بسته از قسمت پائین ترانس به کمک یک پمپ مکیده شده و گرم می شود .سپس روغن را از یک فیلتر عبور می دهند تا ذرات معلق در آن جذب گردد . این فیلتر خنثی و از جنس کاغذ و یا چینی است .بعد از آن روغن را وارد یک محفظه نسبتا بزرگ که خلاء شده است می نمایند تا رطوبت آن بخار شود .برای جدا شدن رطوبت از روغن ، سطح تماس روغن وهوا (خلاء ) را زیاد می نمایند . این عمل یا به صورت پودر کردن روغن و یا پاشیدن آن به داخل محفظه خلاء انجام می گردد در نتیجه استفاده از این سیستم علاوه بر گرفتن تمام آب آزاد از روغن مقدار آب محلول در آن را تا مقدار10 ppm کاهش می دهد و مقدار گاز حل شده به 0.25 درصد حجم کاهش می یابد .

 

2-7-3 ) تصفیه فیزیکی شیمیایی روغن : در محل نصب ترانس معمول نیست . در اینجا در مورد نوعی تصفیه که اصطلاحا احیاء فیزیکی شیمیایی خوانده می شود صحبت خواهد شد .این تصفیه در صورتی لازم می شود ، که مشخصات روغن به مقادیر حدی جدول زیر رسیده باشد .

 

 

 

شکست الکتریکی یا ولتاژ شکست

حداقل 30 کیلو ولت برای 2.5 میلیمتر

کشش بین سطحی آب و روغن

حداقل 18 * 10^-3   N/M  

عدد اسیدی

حداکثر 0.4 mg KOH/g   

ضریب تلفات عایقی (90 ˚c )

حداکثر 5* 10^ -3     

جدول 7 – حد مشخصات روغن برا انجم تصفیه فیزیکی شیمیایی

 

در این روش علاوه بر تصفیه فیزیکی ، روغن از خاک رنگبر عبور داده می شود. و خواص فیزیکی و شیمیایی آن تغییر می کند . خاک رنگبر در ایران جهت تصفیه روغن نباتی خوراکی نیز مصرف زیادی دارد . با افزایش میزان اکسیداسیون ، شرایط تشکیل لجن در روغن ایجاد می شود و چون عمل تصفیه فیزیکی به تنهایی قادر به جبران تغییرات شیمیایی ناشی از فساد روغن نیست ، روغن به تدریج کارآیی خود را از دست می دهد و بالاخره حالتی پیش می آید که تکرار عمل تصفیه فیزیکی تغییری در شرایط آن نشان نمی دهد .

برای این منظور علاوه بر تصفیه فیزیکی به آن یک پمپ و یک منبع اضافه میگردد .در این منبع خاک رنگبر ریخته شده و پمپ ، روغن گرم را از این خاک عبور می دهد . در بعضی از دستگاه های تصفیه فیزیکی شیمیایی دو منبع خاک رنگبر وجود دارد .که در ان صورت زمانی که از یک منبع روغن عبور داده می شود می توان خاک مصرف شده منبع دیگر را عوض نمود و آن را تمیز نموده و دوباره پر نمود .قیمت دستگاه اضافی برای تصفیه شیمیایی در مقایسه با عملکرد آن زیاد نیست و عمر ان به واسطه سادگی طولانی است .

با انجام عمل تصفیه فیزیکی شیمیایی عدد اسیدی به 0.02 میلی گرم KOH   برای هر گرم روغن می رسد و دیگر خواص روغن مانند ضریب تلفات عایقی و مقاومت مخصوص ان نیز در این تصفیه بهبود می یابد .

این تصفیه را می توان مانند تصفیه فیزیکی در سیستم بسته انجام داد یعنی از ترانس روغن را مکیده تصفیه نمود و دوباره وارد ترانس نمود. ولی اگر احتمال به وجود آمدن لجن برود و یا کاغذ ترانس رطوبت جذب کرده باشد بهتر است ابتدا روغن را داخل یک منبع جداگانه که به این منظور کنار ترانس آورده می شود وادر نموده سپس سیم پیچی های کف تانک را از لجن تمیز نمود .برای تمیز نمودن سیم پیچ ها به آن روغن تمیز می پاشند و سپس با قرار دادن خلاء آن را خشک می کنند .بهترین روش برای خشک کردن کاغذ خلاء می باشد والبته به شرط آنکه تانک ترانس قابلیت خلاءگیری را داشته باشد .خشک کردن به وسیله خلاء تنها قدری طول می کشد. در این روش بهتر است گرما هم وارد ترانس شود برای این منظور در یک تانک جداگانه روغن را تا حد 50˚c   گرم می کنند و سپس آن را برای مدتی کوتاه وارد ترانس می نمایند و سپس دوباره روغن را خارج می کنند .البته برای سرعت عمل باید از والوهای بزرگ ترانس استفاده نمود و لوله های ضخیم به ان وصل کرد و از پمپ قوی روغن استفاده نمود و پر کردن تا نیمه اغلب به کار سرعت بیشتری می دهد و حرارت به قسمتهای دیگر از طریق مس منتقل می گردد. باید دقت داشت که نقش عمده را خلاء بازی می کند و حرارت برای تبخیر آب است .گاهی نیز از هوای خشک و گرم برای این منظور استفاده میشود و سپس روغن تصفیه شده را وارد ترانس می نمایند . البته در اینجا نیز موقع وارد کردن روغن ترانس تحت خلاء قرار دارد.

تصفیه فیزیکی شیمیایی با خرج بیشتری همراه است .مقدار خاک لازم رنگبر بستگی به میزان کهنگی روغن دارد و بین 1 تا 7 درصد روغن دارد . ولی با توجه به قیمت این مقدار خاک رنگبر در مقایسه با قیمت هر لیتر روغن نو جهت تعویض که باید از خارج وارد شود این تصفیه بسیار به صرفه خواهد بود .به ویژه اگر ترانس تحت شرایط سخت نبوده و بیش از حد گرم نمی شود . عمل تصفیه فیزیکی شیمیایی فقط یکبار در طول عمر ترانس کفایت می نماید . با توجه به اینکه روغن تعویضی یا خارج شده از ترانس جزء به عنوان یک سوخت نامرغوب مانند نفت مازوت ارزش دیگری ندارد تفاوت قیمت تعویض روغن با تصفیه به کمک خاک رنگبر قابل توجیه می باشد . ضمنا باید متوجه بود که بر اثر باقی ماندن مقداری لجن بر لابه لای سیم پیچ ها ، روغن نوبا سرعت بیشتری خراب می شود .بطوریکه هیچ فایداه ای از این خرج اضافی بدست نمی آید .

 

3-7-3 ) دستگاه تصفیه فیزیکی شیمیایی روغن : در شکل زیر یک نمونه از دستگاه تصفیه فیزیکی شیمیایی با دو منبع خاک رنگبر که دارای یک واحد اضافه کننده مواد اکسیداسیون نیز می باشد نشان داده شده است .

قسمت تصفیه فیزیکی شیمیایی جهت احیاء روغن پر شده در ترانس هایی که مدت زیادی کار کرده و یا معیوب شده و از مدار خارج گردیده اند ، می باشد .این دستگاه امکان بهر برداری بیشتر را برای آنها به وجود می آورد و در ترانس هایی که روغن آنها بر اثر کارکرد زیاد روغن و یا ذرات معلق جامد نامحلول در آن فاسد شده باشد ، استفاده می کنند .خاک رنگبر جذب کننده و خارج کننده این مواد از روغن می باشد و در واقع نوعی پالایش و نقش احیاء روغن را ایفا می کند .

منبع ها طوری ساخته شده اند که به صورت آونگ بوده حالت چرخشی بر روی دو بازوی نگهدارنده خود را دارند و به راحتی با باز کردن درب منبع خاک رنگبر ، امکان تعویض و استفاده مجدد آن به راحتی انجام می گیرد .

واحد اضافه کننده مواد ضد اکسیداسیون دارای یک تانک می باشد که از ته ظرف روغن وارد می شود و به وسیله عبور از یک نازل مواد DBPC به طرف بالا مکیده می گردد و داخل تانک DBPC   می گردد و به همین ترتیب یک درصد کمی از مواد DBPC  از میان این نازل با روغن مخلوط می گردد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگاه احیا کننده فیزیکی شیمیایی به همراه مواد اضافه کننده ضد اکسیداسیون

1- مجرای ورود روغن                                                   7- نشان دهنده جریان روغن

2- مجرای خروجی روغن                                               8- بازوهای آونگی منبع

3- اولین منبع خاک رنگبر                                               9- فشار سنج

4- دومین منبع خاک رنگبر                                             10- بدنه

5- تانک اضافه کننده مواد ضد اکسیداسیون DBPC      11- نگهدارنده پوشش دستگاه

6- نازل و خارج کننده مواد                                             12- نگهدارنده ظرف آونگ

 

8-3 ) خشک کردن ترانسفورماتور

در صورت که به هر دلیلی سطح روغن ترانس برای مدتی پائین تر از سطح هسته و سیم پیچی داخل ترانس قرار گیرد ، همچنین در صورتی که روغن موجود در ترانس یا روغنی که به آن افزوده می شود مشکوک باشد ، در این صورت احتمال جذب رطوبت توسط مواد عایق و در نتیجه پائین آمدن استقامت الکتریکی آنها وجود دارد .در چنین حالتی اگر ولتاژاستقامت الکتریکی عایق بین سیم پیچ ها و بدنه کمتر از 30 کیلو ولت ( طبق استاندارد ASTM-227 ) باشد لازم است که عملیات خشک گردانی عایق و روغن داخل ترانس در محل انجام گیرد

خشک کردن ترانس در محل های مختلف به روش های مختلف امکان پذیر می باشد از جمله با استفاده از دستگاه های تصفیه روغن و خشک گردانی تحت خلاء که مورد استفاده آن بیشتر در ترانس های بزرگ می باشد و در بخش قبل به آن اشاره شد و کاربرد ان در ترانس های توزیع در صورت لزوم میباید بر اساس دستورالعمل سازنده انجام گیرد .

ساده ترین روش برای متداول برای خشک کردن ترانس های کوچک ، روش اتصال کوتاه و استفاده از گرمای حاصل از جریان الکتریکی در سیم پیچ ترانس است .

در این روش می باید ابتداجداره مخزن ترانس را در حد امکان با پوشش های عایق گرما پوشاند تا افزایش درجه حرارت ان سریعتر انجام گیرد .سپس با اتصال کوتاه سیم پیچی فشار ضعیف و اعمال ولتاژی معادل U= Ua*Uk/ 100 ± 10%    در طرف فشار قوی ترانس  ، جریانی معادل شدت جریان نامی در سیم پیچ های ثانویه آن برقرار نمود .در این رابطه Uk  همان امپدانس اتصال کوتاه است که معمولا روی پلاک مشخصه ترانس نوشته شده است .به عنوان مثال چنانچه Uk = 6 % باشد ولتاژ اتصال کوتاه در سطح 20 کیلوولت برابر       U= 20000*6/100=1200    ولت خواهد گردید .

برای خشک کردن یک ترانس توزیع به روش اتصال کوتاه وجود یک ترانسفورماتور افزاینده سه فاز با ولتاژ ثانویه 1.2 KV  الی 2KV  و ظرفیتی بیش از تلفات مس ( تلفات اتصال کوتاه ) ترانسفورماتور اصلی مورد نیاز می باشد .

قبل از شروع عمل خشک کردن باید سطح روغن مخزن انبساط در جای مناسب خود باشد پس از اعمال ولتاژ اتصال کوتاه می باید درجه حرارت روغن کم کم به 90 الی 100 درجه سانتی گراد برسد و درجه حرارت ترانس باید به مدت 3 الی 4 ساعت در این حد باقی بماند تا رطوبت موجود در روغن و مواد عایق آن به تدریج به منبع انبساط که درجه حرارت آن کمتر است منتقل گردد . پس از این مدت باید روغن موجود در منبع انبساط را تعویض نمود و داخل ان را با روغن گرم شستشو داد و سپس به روشی که در زیر شرح داده خواهد شد آن را از روغن تازه شارژ و پر نمود .

9-3 ) روغن زدن و یا شارژ روغن ترانسفورماتور :

در صورتی که منبع انبساط روغن در محل نصب گردیده یا ارتفاع سطح روغن بر روی درجه روغن نما با در نظر گرفتن تغییرات درجه حرارت محل پائین تر از حد تعیین شده است ، می باید مقداری روغن عایق به منبع انبساط اضافه شود . در این حالت چنانچه روغن عایق کارخانه سازنده در ظروف در بسته و مطمئنی در کارگاه موجود باشد ، میتوان آنرا با اطمینان مورد استفاده قرار داد . به هنگام اضافه کردن روغن ترانس باید توجه داشت که اختلاف درجه حرارت بین روغن تازه و روغن موجود در ترانس نباید از 5 درجه سانتی گراد تجاوز نماید .

چنانچه سطح روغن ترانس پائین تر از درپوش آن باشد باید روغن به آرامی از دریچه بالای تانک بداخل آن ریخته شود و سپس این دریچه به خوبی مسدود و آب بندی گردد . سپس باقی روغن از دریچه مخزن انبساط ریخته شود تا از جمع شدن هوا در زیر درپوش جلوگیری به عمل آید .در این هنگام باید مجاری هواگیری بوشینگ ها باز باشد تا هوای موجود آنها تخلیه گردد . سپس همینکه روغن از این مجاری سرریز نمود پیچ های مربوطه باید محکم و آب بندی شوند .

جزئیات مربوط به هواگیری بوشینگ و مجاری آنها می باید براساس دستورالعمل های سازنده انجام شود .

وقتی که سطح روغن به ارتفاع 30 تا 40 میلیمتری بالای خط نشان روی درجه روغن نمای منبع انبساط رسید کار روغن زنی ترانس انجام شده است .

به هنگام هواگیری ترانس میباید دریچه بالایی رله بوخهلتز نیز به طور متناوب باز و بسته شود تا جریان روغن آن دیده شود .همچنین به منظوراطمینان از کارکرد درست رله بوخهلتز میباید ترانس را موقع نصب با قراردادن قطعات آهنی در زیر چرخ از طرف منبع انبساط روغن آن کمی بالاتر آورد تا بقایای هوای موجود و حبابهای گازی که ممکن است در ان جمع شده باشد به طرف رله بوخهلتز و منبع انبساط رانده شود .

در عملیات روغن زنی باید توجه داشت که روغن مورد استفاده ترانس می باید از نظر همخوانی با کلیه نیازهای استانداردها چک شود و نیز کمبود روغن ترانس فقط با همان نوع روغنی که قبلا در آن بوده است جبران گردد. در طی این عملیات باید آتش گیر بودن روغن ترانس از نظر ایمنی بطور جدی مورد توجه قرار گیرد .

10-3 ) توصیه های کلی  :

با توجه به مطالب ارائه شده می توان پیشنهادات زیر را با توجه به بهره برداری با راندمان بهتر و عمر طولانی تر از ترانس های قدرت در پستها ارائه نمود ، بدین طریق هزینه ای که صرف این برنامه ریزی می گردد در طولانی مدت در ازای هزینه های سنگین و ناگهانی صدمات جبران ناپذیر احتمالی ترانس ها که می تواند منجر به خروج آنها از شبکه با خسارات کلی و یا حتی منجر به تعویض کامل آنها و عمری کوتاهتر شود ، جبران می گردد:

1- طبق دستورالعمل های استاندارد در دوره های پیشنهاد شده از روغن ترانس نمونه برداری شده و به مراکز موجود آزمایش و کنترل روغن ارسال تا با حداقل وسائل لازم و صرف هزینه کمی این آزمونهای دوره ای انجام گردد .

2- تغییر مشخصات این روغنها که بهترین معرف تغییرات تدریجی یا ناگهانی در کارکرد ترانس می باشد در پرونده های مربوط به هر ترانس که در واقع تاریخچه کار آن می باشد ثبت و نگهداری گردد .

3- چنانچه نتایج آزمون تغییرات نامطلوبی را نشان داد ، علت پیگیری شده و چنانچه ناشی از تنش های الکتریکی ناگهانی و نامطلوبی درکار شبکه یا ترانس باشد در جهت رفع بر آمده و اگر ناشی از افزایش عمر روغن باشد در حد مقادیر حدی تعیین شده در جداول باشد دستور تصفیه فیزیکی یا احیاء شیمیایی روغن و خشک کردن ترانس و یا پاک کردن ترانس از لجن صادر و تحت نظر کادر متخصص در کارگاه تعمیرات ترانس انجام می شود .

4- نتایج کلیه آزمونها و حتی پس از تصفیه نیز جهت پیگیری های بعدی ثبت گردد .چ

5- با مهروموم کردن کامل تانک ترانس و تعبیه امکانات انبساط روغن و دستگاه تنفس کننده(سیلیکاژل ) روغن را کاملا از هوا دور نگه داشته شود زیرا یکی از عوامل تشدید فساد روغن حضور هوا می باشد .

6- قبلا توضیح داده شد که کنترل درجه حرارت روغن بسیار مهم است زیرا افزایش 4˚c تقریبا عمر موثر عایق سلولز را حدود 30 % کاهش می دهد و فعل و انفعالات شیمیایی با افزایش درجه حرارت به اندازه 8˚c مقدار دو برابر می گردد و به فساد روغن کمک می نماید لذا با کاهش درجه حرارت محیط توسط تهویه ،عمر ان را افزایش می دهیم .

7- در فواصل زمانی مساوی مثلا هر سه سال یکمرتبه در صورت امکان روغن ترانس های با ظرفیت بالا و مهم را بادستگاه تصفیه و فیلتراسیون بازسازی کنیم که این خود باعث کاهش مسائل روغن می گردد .

8- از مخلوط کردن روغن ها با درجه آلودگی متفاوت و از محصولات مغایر با یکدیگر خودداری گردد .

 

 

 

 

فصل چهارم

 

ادوات و تجهیزات روغن

 

1-4 ) دستگاه تست ولتاژ شکست

دستگاه آزمایش ولتاژ شکست برای مشخص مردن استقامت دی الکتریک عایق ها به کار برده می شوند .روش انجام آزمایش به صورت مشخص در منابع استاندارد (IEC-156) آورده شده است . لذا در اینگونه آزمایشات عایق تحت ولتاژ متناوب فشار قوی قرار می گیرد ، تا شکست الکتریکی اتفاق بیفتد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگاه آزمایش استقامت دی الکتریک (عایق های جامد )

ولتاژ شکست دی الکتریکمقدار ولتاژی است که در ان اولین جرقه بین دو الکترود ظاهر می شود ، خواه گذرا یا دائم باشد .طبق استاندارد IEC  تعیین ولتاژ شکست برای روغنها باید 6 مرتبه تکرار شود و ولتاژ شکست الکتریکی روغن مقدار متوسط شش نتیجه به دست آمده است(در استاندارد بریتانیاBS مقدار متوسط پنج نتیجه بعد از نتیجه اول منظور می گردد) . به علت روتین و تکراری بودن روش آزمایش برای هر نمونه روغن دستگاه های اتوماتیکی برای این کار در نظر گرفته شده است. شکل زیر دو نمونه از این دستگاهها را مربوط به کارخانه زیمنس و باور که به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می باشد را نشان می دهد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگاه های آزمایش استقامت دی الکتریک

ساختمان این دستگاه ها به گونه ای است که برای آزمایش مواد عایق از جمله جامد ، مایع و گازها قابل بهرهبرداری می باشد .در اینجا روش کامل آزمایش استقامت دی الکتریک روغن ترانس های قدرت ،ترانس توزیع و روغن دژنکتورها و کابل ها توضیح داده شده است .تنظیم دستگاه و اجراء پازمایش بر مبنای استاندارد IEC-156 به شرح زیر می باشد :

فاصله هوایی برای گوی های با شعاع 12.5 میلی متر (0.5 inch)  که به فاصله بین الکترودها 2.5 میلی متر و بر روی محور افقی قرار دارند ، می باشد . در شکل زیر محفظه و الکترودهای نرمال آزمایش روغن دیده میشود .جنس الکترودها از مس و برنج(برنز) یا فولاد ضد زنگ می باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محفظه و الکترودهای آزمایش دی الکتریک روغن

بعد از اینکه از تمیز کردن محفظه مطمئن گردیدید، محفظه را به آرامی تا خط مشخص شده بر روی آن پر می کنیم. تا دیگر حباب هوا وجود نداشته باشد .دمای روغن باید حدود 15 تا 20 درجه سانتی گراد باشد .روش روتین شده انجام آزمایش بصورت تکراری برای 6 مرتبه برای یک نمونه روغن توسط دستگاه اتوماتیک تست دی الکتریک انجام میشود .شکل زیر یک نمونه از این دستگاه ها را که در کارگاه تعمیرات ترانس شرکت توزیع برق استفاده می شود نشان میدهد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اجزاءدستگاه اتوماتیک تست دی الکتریک

 

 

1- ظرف شیشه ای آزمایش (0.41 لیتری )                 2- محفظه فاراده(کلاهک محافظ)

3-کنتاکت های کلاهک                                            4-قفل کلاهک محافظ

5-بهم زن روغن                                                         6-کلید نشان دهنده برای تنظیم وقفه زمانی  

7-نمایش دهنده ولتاژ فشار قوی                                  8-کلید شروع آزمایش  با چراغ کنترل

9-کلید ولتاژ استقامت با چراغ کنترل                         10-کلید به هم زن با چراغ کنترل

11-کلید نشان دهنده به همراه تنظیم افزایش ولتاژ      12-کلید اصلی

13-نمایش دهنده کلاهک محافظ                            14-نمایش دهنده ولتاژ (KV)

15-نمایش دهنده کارکرد تایمر

 

1-1-2 ) طرزکار دستگاه اندازه گیری استقامت دی الکتریک : بعد از تنظیمات مورد نظر و پر کردن محفظه از روغن نمونه برداری شده جهت آزمایش کلاهک محافظ (محفظه فاراده) را بسته و قفل می کنیم .در کلیه دستگاه های اندازه گیری فشار قوی به خاطر اینکه با ولتاژهای  بالا سروکار دارند علاوه بر ضرورت زمین کردن دستگاهها از محفظه های ایمنی خاصی به نام محفظه های فاراده که بصورت کلاهک می باشد استفاده می کنند . این کلاهک نقش حفاظتی در موقع انجام آزمایش دارد ، ودر هر مرحله ای از انجام آزمایش که این کلاهک برداشته شود  جریان قطع شده آزمایش متوقف می شود و باید برای ادامه از اول شروع نمود .

با زدن کلید اصلی آزمایش شروع می شود . بر طبق استاندارد دوره زمانی میرا کننده ای وجود دارد که به نام مقدار وقفه زمانی گفته شده باید بعد از ریختن روغن صبر نموده و سپس ولتاژ اعمال نمود .کلیدتنظیم زمان را در مقدار (0) قرار می دهیم از طرف دیگر چون مقدار ولتاژ شکست به سرعت افزایش ولتاژ اعمالی (معکوس) نیز بستگی دارد لذا باید مقدار (KV/S) را روی یکی از مقادیر رنج های (0.5 ،1 ،2 ،3 ،4 ، 5 ) فیکس نمود .

حال با زدن کلید شروع آزمایش، ولتاژ شروع به افزایش می یابد و نمایش دهنده ولتاژ مقدار آن را در هر لحظه نشان می دهد ،تا جایی که ولتاژ شکست اتفاق بیافتد و نتایج استقامت دی الکتریک معلوم شود .بعد از هر شکست به هم زن داخل روغن به طور خودکار برای مدت یک دقیقه شروع به کار کرده تا مسیر هادی شده بین دو الکترود و حباب هواهای ایجاد شده بین دو الکترود را از بین ببرد . این اندازه گیری بعد از ثبت مقدار اول به صورت متوالی برای 5 بار دیگر تکرار می شود که مدت زمان برای شروع آزمایش از هر شکست را می توان در مقادیر 1 ، 2 ، 3 ، 4 ،5 دقیقه تنظیم نمود.

 2-4 ) دستگاه تصفیه روغن ترانسفورماتور

در صورتیکه نتایج آزمایش روغن ضرورت انجام فیلتراسیون برای روغن ترانس را تجویز کند با انتقال دستگاه تصفیه روغن به محل نصب ترانس ، عمل تصفیه فیزیکی انجام خواهد شد .در این دستگاه که معمولا جهت قرار گرفتن مواد معلق و ناخالصی با استفاده از فیلترها می باشد و برای جدا کردن رطوبت روغن از سیستم آبگیری در خلاء استفاده می شود .این روش در ایران کاملا معمول و رایج می باشد. در این عمل تصفیه روغن به صورت پیوسته و در یک مدار بسته از قسمت پائین ترانس و به کمک یک پمپ ، مکیده شده طی فرآیندی گرم و عمل فیلتر کردن آغاز می گردد.

شکل زیر به صورت شماتیک یک دستگاه تصفیه روغن را نمایش می دهد .روغن ابتدا از یک فیلتر صافی فشرده عبور نموده ذرات درشت تصفیه اولیه می شود .سپس روغن را وارد محفظه ای نسبتا بزرگ نموده و گرم می نمایند . از آنجائیکه گرمای اضافی باعث تبخیر مواد ضد اکسیداسیون می گردد درجه حرارت را بیش از 60˚c  اختیار نمی کنند برای جدا کردن رطوبت از روغن باید سطح تماس روغن و هوا (خلاء ) را زیاد نمود . این عمل به صورت پودر کردن روغن و پاشیدن آن به داخل محفظه خلاء انجام می گیرد .ظرف مذکور تحت خلاء کمتر یا مساوی می باشد .در طول این مرحله گاز و رطوبت روغن حذف می شوند . روغن خشک و گاززدا شده در کف محفظه جمع می شود و از طریق پمپ و عبور از فیلتر شنی بر روی سینی هایی که داخل محفظه فیلتر خلاء قرار دارند می ریزند تا همزمان با تبخیر آب گازهای حل شده در روغن نیز خارج گردد .و سپس روغن به داخل ترانس باز گردانده می شود .پس از یک مرحله تصفیه فیزیکی دستگاه مقدار آب در روغن به مقدار 10 ppm و مقدار گاز حل شده به 0.25 درصد حجم کاهش می یابد .در این دستگاه تصفیه روغن بایستی دارای 2 پمپ خلاء مستقل باشد یکی برای ظرف پاشش و گرمایش روغن و دیگری برای تولید خلاء در خود ترانس . بدین ترتیب می توان در ضمن خشک کردن و گاززدا کردن روغن ، خلاء را در تانک ترانس برقرار نمود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایش شماتیک دستگاه تصفیه وخشک کردن روغن متصل بر ترانسفورماتور

1- ترانسفورماتور                   2- ظرف پاشش و گرمایش روغن         3-گرمکن

4-فیلتر شنی                           5-فیلتر سینی دار                                   6-پمپ خلاء  1 و 2

7-پمپ سیرکولاسیون            8-قسمت کودکن روغن                       9- فیلتر صافی فشرده

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم آبان 1387ساعت 18:0  توسط رضا جمالی پور  | 

 

ابزار چت روم

چت روم


جواهربازار - نمایشگاه و فروشگاه آنلاین جواهرات و سنگ های قیمتی